Efekty pracy sieci - rok 2013
W ramach projektu zostały utworzone 4 sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli:
- sieć dyrektorów szkół i przedszkoli,
- sieć wychowawców,
- sieć humanistów – Nauczyciele pracują zespołowo,
- sieć matematyków – Jak wspierać dziecko w uczeniu się matematyki?
W ramach wszystkich działających sieci nauczyciele:
- brali udział w spotkaniach prowadzonych przez ekspertów,
- współpracowali i wymieniali się dobrymi praktykami,
- pracowali na platformie informatycznej ORE www.doskonaleniewsieci.pl
Podczas badania jakości pracy sieci przeprowadzonego w grudniu 2013 r. uczestnicy sieci wskazali największą wartość sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.
Przedstawia się ona następująco w poszczególnych sieciach:
sieć dyrektorów szkół i przedszkoli:
- współpraca z kompetentnymi i doświadczonymi ekspertami,
- opracowanie znowelizowanego statutu szkoły,
- opracowanie ewaluacji wewnętrznej zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej o nadzorze pedagogicznym,
- zwiększenie własnych kompetencji uczestników sieci,
- integracja środowiska dyrektorów – „wiem, że inni dyrektorzy mają podobne problemy”,
- współpraca środowiska dyrektorów.
sieć wychowawców:
- możliwość wymiany doświadczeń,
- doskonalenie zawodowe, pozyskanie nowej wiedzy ze szkoleń,
- współpraca uczestników sieci,
- poznanie innych nauczycieli z różnych szkół,
- poprawa umiejętności komunikowania się.
sieć humanistów – Nauczyciele pracują zespołowo:
- poznanie nauczycieli humanistów z powiatu wołowskiego,
- zawarcie znajomości z ekspertami, do których można zwrócić się z różnymi problemami dotyczącymi pracy,
- wymiana doświadczeń, dobrych praktyk i materiałów merytorycznych,
- zadowolenie ze swojej pracy – potwierdzenie, że robi się dobrze,
- nabycie nowych umiejętności,
- poznanie metod rozwiązywania konfliktów,
- współpraca z innymi nauczycielami,
- bezpośredni kontakt eksperta z uczestnikami sieci i możliwość praktycznej pracy – zajęcia warsztatowe.
sieć matematyków – Jak wspierać dziecko w uczeniu się matematyki?
- możliwość korzystania z wartościowych materiałów szkoleniowych,
- spotkania z innymi nauczycielami matematyki z powiatu wołowskiego,
- wymiana doświadczeń,
- rozmowa na temat problemów, z jakimi spotykają się nauczyciele w szkole,
- uczestnictwo w szkoleniach,
- zdobywanie nowej wiedzy,
- współpraca z innymi nauczycielami.
Efekty pracy poszczególnych sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli w 2013 roku są następujące:
sieć dyrektorów szkół i przedszkoli:
- aktualizacja dokumentacji wewnętrznej placówki w zakresie kontroli zarządczej,
- opracowanie znowelizowanego statutu szkoły,
- opracowanie ewaluacji wewnętrznej zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej o nadzorze pedagogicznym.
sieć wychowawców:
- poprawa jakości współpracy z rodzicami,
- opracowanie schematu prawidłowej rozmowy z rodzicami i wykorzystanie go w praktyce szkolnej,
- rozwiązywanie większości problemów na poziomie wychowawcy, bez angażowania innych specjalistów,
- wykorzystanie przez rodziców materiałów wypracowanych podczas spotkań sieci,
- propagowanie materiałów ze spotkań sieci, m.in. poprzez stworzenie gazetek szkolnych,
- poprawa współpracy między nauczycielami i szkołami.
sieć humanistów – Nauczyciele pracują zespołowo:
- częstsze stosowanie warsztatu plastycznego – przekład intersemiotyczny utworów literackich,
- wykorzystanie na zajęciach monotypii jako jednej z metod interpretacji i wyrażania własnych emocji,
- uplastycznienie lekcji poprzez wprowadzenie elementów plastyczno-technicznych,
- wykorzystanie schematu raportu po sprawdzianie zewnętrznym klasy VI (analiza jakościowa i ilościowa wyników sprawdzianu),
- nabycie umiejętności reagowania na manipulacje uczniów i rodziców,
- zdobycie umiejętności pracy z uczniem przejawiającym problemy wychowawcze,
- wdrożenie metody pracy zespołowej,
- poprawa umiejętności pracy z uczniem dyslektycznym.
sieć matematyków – Jak wspierać dziecko w uczeniu się matematyki?
- bezpośrednie wykorzystanie poznanych metod pracy z uczniem zdolnym w praktyce szkolnej,
- wykorzystanie materiałów dydaktycznych, zadań, konspektów, rebusów, rymowanek podczas zajęć z uczniami,
- nabycie umiejętności pracy w programie Geogebra,
- opracowanie modelowej charakterystyki ucznia uzdolnionego matematycznie na poziomie szkoły podstawowej oraz na poziomie szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej.
Efektem pracy, który wystąpił we wszystkich sieciach współpracy i samokształcenia jest integracja dyrektorów i nauczycieli placówek edukacyjnych powiatu wołowskiego!